Bo Business - Espoonlahden Epoletin mainos mock up bussipysäkillä

Perinteinen markkinointi

Digitaalisten markkinointiratkaisujen lisäksi saat meiltä kaikki niin kutsutut perinteisen markkinoinnin ratkaisut!

Mitä on perinteinen markkinointi?

Perinteinen markkinointi koostuu käytännössä kaikista muista markkinointikeinoista, paitsi digitaalisista, eli tarkoittaa esimerkiksi TV-, radio-, lehti-, suora- ja ulkomainontaa. Voit tilata meiltä suunnittelupalvelun esimerkiksi erilaisille markkinointimateriaaleille kuten työmaataululle tai kohde-esitteelle, tai mainossuunnittelun ja -tuotannon rakennuskohteesi suora- tai lehtimainokselle. Meillä on myös paljon asiakkaita, joiden kohteiden markkinoinnista vastaamme kokonaisuutena, jolloin suunnittelemme ja toteutamme asiakkaan kohdemarkkinointia alusta loppuun sisältäen perinteiset menetelmät.

Perinteisen markkinoinnin hyödyt kiinteistö- ja rakennusalalla

Usein kuulee sanottavan, että perinteinen markkinointi on kuollut. Ei sentään. Heikkouksia siitä kuitenkin valitettavasti löytyy: vuorovaikutus asiakkaan kanssa jää perinteisessä markkinoinnissa olemattomaksi, jolloin emme tiedä kuinka hyvin mainos on resonoinut kohderyhmän keskuudessa. Sitä ei myöskään pystytä kovin hyvin kohdentamaan erilaisille kohderyhmille tai suoraan mittaamaan mainonnan tuloksia toisin kuin digitaalista markkinointia. Perinteinen markkinointi on myös merkittävästi kalliimpaa ja siten kustannustehokkuudeltaan heikompaa kuin digitaalinen markkinointi.

Siitä huolimatta monilla aloilla sekä varsinkin paikallismarkkinoinnissa perinteisillä kanavilla on edelleen vankka jalansija.  Esimerkiksi ilmaisjakelulehdet ovat laajasti luettuja ja lehtiuutisointi on etenkin pienemmillä paikkakunnilla tärkeä tiedonlähde. Mikäli kohderyhmä koostuu vanhemmasta väestöstä, tällöin perinteinen lehtimainonta on erittäin toimiva mainosmuoto. Sama homma koskee myös radio-, TV-, ja ulkomainontaa, joita tehdään hyvinkin paikallisesti ja niillä pyritään saavuttamaan isojen massojen huomio. Melko tärkeä rooli on myös sillä vanhanaikaisella kapineella, jota puhelimeksikin kutsutaan: ihan perinteinen puhelinsoitto on edelleen kiinteistövälittäjän tärkein keino myyntityössä ja kiinnostuneiden asiakkaiden kontaktoinnissa.

Kiinteistö- ja rakennusala osuu niihin aloihin, jotka hyötyvät perinteisestä markkinoinnista nykyisin jopa keskimääräistä enemmän. Tämä johtuu siitä, että erilaiset rakennushankkeet ja uudistukset katukuvaan ovat tärkeä tieto ja uutinen alueen asukkaille, ja paikallissanomat ovat kuitenkin edelleen tärkein alueuutisoinnin kanava. Kun uutta hanketta suunnitellaan, paikallismedia on usein kiinnostunut tekemään aiheesta juttua, jolloin kohteen mediatiedottaminen tulee tärkeään osaan.

Toinen syy, miksi kiinteistö- ja rakennusala hyötyy perinteisistä keinoista, liittyy siihen, että sunnuntailehdestä ja sanomien koti-osioista on jo vuosikaudet totuttu lukemaan asuntoilmoituksia ja tien vierustoilla näkemään työmaakylttejä. Kohderyhmä osaa jo siis etsiä tietoa näistä lähteistä, varsinkin jos kohderyhmään kuuluu varttuneempi väestö. Kanava, jota kohderyhmä käyttää jo valmiiksi, on aina mainostajalle relevantti. Myös tapahtumien markkinointi on lehdissä edelleen toimivaa, jolloin esimerkiksi asuntonäytöistä kannattaa markkinoida myös lehdessä.

Perinteinen markkinointi tukee digimarkkinointia

Modernin markkinoinnin täytyy aina olla monikanavaista. Perinteinen markkinointi ennen kaikkea tukee digitaalista markkinointia laajemman yleisön tavoittamiseksi sekä yleisön tavoittamiseksi useammassa eri kanavassa. Tähän liittyy perinteinen ”7 rule”, mikä tarkoittaa sitä, että henkilön täytyy nähdä sama mainos 7 kertaa ennen kuin se jää hänelle mieleen. Tosiasiassa tuo luku nykypäivän informaatioähkyssä täytyy olla paljon suurempi. 70-luvulla on arvioitu, että yksi ihminen näkee keskimäärin 500-1600 mainosta päivässä. Samaksi luvuksi vuonna 2021 on arvioitu 6000-10 000 mainosta päivässä. Jotta tästä massasta juuri sinun mainoksesi ja brändisi jää mieleen, tarvitaan monikanavaisuutta.

Perinteisen markkinoinnin hinta

Perinteiset markkinointikeinot vaativat asiakkaalta hieman isompaa budjettia. Toki joihinkin tapauksiin voi riittää vaikka yksi suoramainosjakelu tai mainostaa 1-2 kertaa kohdetta lehdessä pidemmällä aikajaksolla, jolloin kulu on kertaluonteinen. Hinnoittelumme jatkuvan markkinoinnin tuottamiseen riippuu asiakkaan mainosbudjetista, ja siten tehtävän työn määrästä ja valituista markkinointikanavista sekä sopimuksen kestosta.