Etusivu / Blogi / Haastattelut / ”…And the Story Continues.” Bo Living Haastattelut 12.12.2024 ”…And the Story Continues.” Bo on ollut uudistamassa asuntokauppaa perustamisestaan asti kymmenen vuoden ajan. Yhtiön perustajaosakas Tuomas Mäkelä muistelee aloitushetken tavoitteita ja tunnelmia sekä hahmottelee sitä, minne asuntokauppa ja asuminen voisivat seuraavaksi olla matkalla. ”Yksi Bo:n keskeisistä vahvuuksista perustamishetkellä oli se, että me perustajat emme olleet kiinteistönvälityksen pitkäaikaisia ammattilaisia. Osasimme nähdä asiat boksin ulkopuolelta”,Tuomas Mäkelä pohtii Bo:n syntyhetken olosuhteita. Tuomaksen mukaan aktiivinen asuntosijoittaminen ja kiinteistökehittäminen sekä omien nuoruusvuosien kauppisopintojen ohessa välitysliikkeille tehty asuntovalokuvaaminen olivat hänen laboratorionsa siihen, miten asiat voisi tehdä toisin. ”Kun oli kuvannut satoja myyntiin tulossa olevia kohteita muille välitysliikkeille, näki laadukkaiden valokuvien vaikutuksen kohteen kiinnostuksessa ja sitä kautta myyntituloksissa. Yleisesti asuntojen kuvaaminen oli tuolloin vaatimattomalla tasolla – puhumattakaan siitä, että asuntojen stailaaminen oli käytännössä tuntematon käsite. Omien pieteetillä myyntiin remontoimiemme asuntojen markkinoinnista opimme, että herättämällä henkiin tyhjän asunnon mittakaavan ja fiiliksen sisustuksen avulla myyntiaika oli lyhyempi ja myyntihinta korkeampi. Asuntosijoittajana ja kiinteistökehittäjänä yhteistyöstämme välittäjien kanssa kertyi valitettavan usein myös pettymyksiä hyvien kokemusten rinnalle, joista kumpusi syvä halu lähteä rakentamaan parempaa asunnonvälitystä kaikkien saataville.” Bo:n syntyajankohtana sosiaalisen median merkitys ihmisten ajankäytössä ja arjessa oli räjähtämässä. ”Oli erittäin luontevaa lähteä ensimmäisenä alan toimijana kehittämään asunto- ja välittäjämarkkinointia myös digitaalisissa kanavissa. Olen monen muun intohimon ohella teknologiaintoilija, etenkin tuolloin sosiaalisen median mahdollisuudet tarjosivat suurimman teknologisen vivun parempiin tuloksiin”, Tuomas kertoo. Suomen laadukkaimmat ja laajimmat asuntokaupan sometilit lähtivät pienestä, mutta Bo:n aikaansaama kehitys koko toimialan käytäntöihin on ollut valtava. ”Meille oli alusta lähtien selvää, että haluamme alan parhaat välittäjät meille ja yhtiöön sellaisen kulttuurin, jonka myötä meillä myös viihdytään ja pysytään, ja jossa kukin omassa roolissaan voi kasvaa uusiin mittoihin. Mielestäni motivoituneet ja osaavat välittäjät ovat yhä keskeisin yksittäinen kilpailuetumme. Haluamme olla alan paras alusta parhaille välittäjille; näin voimme parhaalla mahdollisella tavalla palvella myös asiakkaitamme”, Tuomas toteaa. ”Uskon, että lähes 100 % asuntokaupasta on pian sähköisen kaupan piirissä”, Tuomas ennustaa. ”Asuntoesittelyt voidaan jo nyt virtualisoida ja jollain aikavälillä virtuaalitodellisuus sekä lisätty todellisuus tulevat näyttelemään huomattavasti merkittävämpää roolia välitysalan mahdollisuuksissa. Puhtaan VR-kokemuksen sijaan ostaja kuitenkin tahtoo edelleen myös henkilökohtaisesti tuntea ja tunnustella mahdollista tulevaa kotiaan. Lisäksi povaan, että teknologiakehityksen ohella henkilökohtaisen, inhimillisen asiakaspalvelun ja aitojen kohtaamisten merkitys kasvaa. Tunnistamme techin suhteen todella paljon mahdollisuuksia, mutta teknologian hyödyntämisen osalta oikea ajoitus sekä aidosti relevanttien sovellutusten tunnistaminen ovat kriittisen tärkeitä aspekteja. Teknologia ei saa olla itseisarvo, vaan sen tulee palvella ihmisiä ja heidän aitoja tarpeitaan. Klassinen sanonta pätee tähänkin: teknologia on hyvä renki, mutta huono isäntä.” Välittäjien työ on vaativaa, ja he ansaitsevat sen mukaisen taustatuen. Bo:ssa uskotaan siihen, että välittäjä onnistuu parhaiten palvelemaan asiakkaitaan, kun jatkuvan koulutuksen ohessa välittäjille tarjotaan viimeisimpiä työkaluja niin markkinointiin ja sisällöntuotantoon, kuin myös asiakasdialogiin tai asiakirjojen laatimiseen. ”Tekoälyn käytön osalta olemme vasta raaputtaneet pintaa, mutta kehitys tulee olemaan nopeaa ja olemme erittäin innoissamme sen mahdollisuuksista. Monia todella hyviä juttuja on muhimassa. Tavoitteenamme on vapauttaa välittäjälle hallinnollisten töiden sijaan jatkuvasti enemmän aikaa ja fokusta ihmisten kohtaamiseen, asiakaspalveluun ja myyntiin. Kaikki voittavat”, Tuomas maalailee. Kuluttajien maailmassa yhä useammat ja arvokkaammat asiat tarjotaan palveluina: autot, veneet, työsuhdepolkupyörät, viihde-elektroniikka tai loma-asunnot. On hyvä kysymys, onko perinteinen omistusasuminen vähitellen samassa tilanteessa. ”Perinteinen asuntorahoitus ja perinteisten pankkien tapa palvella ei aina vakuuta. Mielestäni modernien palveluiden maailmassa ihmisille pitäisi tarjota nopeaa, joustavaa palvelua juuri silloin ja siinä kanavassa, missä he haluavat. Olemme pohtineet Bo:ssa sitäkin, voisimmeko luoda kiireisille asiakkaillemme arvoa auttamalla aktiivisesti heitä löytämään jouhevimmat, juuri heidän tilanteelleen sopivimmat rahoitus- ja asumisratkaisut ilman kohtuutonta kitkaa ja vaivaa. Tulevaisuudessa näemme tässä monia mahdollisuuksia myös perinteisten mallien rinnalla”, Tuomas visioi. Asumisessa laajemmin näkyy muutostekijöitä, jotka heijastuvat nekin Bo:n välittämien asuntojen luonteeseen. ”Ekologisuus ja kestävän kehityksen vaatimukset näkyvät jo nyt lämmitysratkaisuiden ja energiatehokkuuden kautta myymissämme kodeissa. Älyratkaisut yleistyvät ja esimerkiksi väestön vanheneminen muuttaa vaatimuksia. Kaikki tämä nostaa välittäjiemme osaamisvaatimuksia, mutta olen varma, että edelläkävijänä taklaamme nämäkin haasteet. Paljon upeita juttuja on kehitysputkessa, emmekä malta odottaa, että pääsemme kertomaan niistäkin lisää”, Tuomas hymyilee. Teksti Tuomo Räsänen, Kuva Juuso Soininen, Kuvauslokaaatio Toppa