Bo Business | Artikkelit

Kolme syytä miksi yritysten pitäisi siirtää kiinteistömarkkinointinsa verkkoon

Yksi suttuinen kuva julkisivusta, pelkkä pohjakuva,lonkalta ammutut valokuvat, postimerkin kokoiset kuvat lehdessä. Kuulostaako asuntojen tai toimitilojen etsinnältä? Kiinteistöjen markkinointi ei ole vielä täysin siirtynyt internetiin, vaikka ostajat ovat.

Markkinoinnin murros on jo tapahtunut muilla aloilla ja me elämme sen keskellä. Digitaaliset mediat valtaavat markkinointia ja asiakkaiden tavoittamiseen tarvitaan nykyään luova mediamix ja jatkuvaa datan keräämistä. Sivun mainos hesarissa ei enää riitä. Kiinteistön ostajat ovat jo internetissä, siirrytään kohti yksilöllisempää markkinointia ja käytettävien medioiden määrä kasvaa jatkuvasti.

1. Digitaalinen markkinointi on paras liidikone


”En halua antaa liikaa informaatiota internetissä, koska haluan ostajat paikanpäälle. Haluan päästä asiakkaiden kurkkuun kiinni!”. Usein kuulemamme lausahdus on sinänsä ymmärrettävä, sillä henkilökohtaiset kohtaamisethan tuottavat niitä myyntimiehen raakatimantteja – liidejä. Noita raakatimantteja pystyy kuitenkin louhimaan huomattavasti tehokkaammin internetissä. Ihan oikeasti.

Portaalit olivat ensimmäisessä aallossa tuomassa kiinteistöjen etsintää internetiin, mutta seuraava aalto on yksilöllinen ja kohdennettu markkinointi. Enää ei riitä kohdetietojen naputus portaaleihin ja agressiivinen puheluiden odottaminen.

Google Ads, Facebook, Instagram, Twitter ja Linkedin pitäisi olla jo myös kiinteistöalan kaupparatsujen työkalupakissa. Tehokkaalla markkinoinnilla ja mediamixillä tavoittaa isomman massan kiinnostuneita ostajia, minkä ansiosta raakatimantteja pääsee jalostamaan entistä enemmän. Laadukas ja kattava markkinointimateriaali yhdistettynä kohdennettuun markkinointiin kerää paikalle ostajat, jotka ovat jo lähtökohtaisesti kiinnostuneita. Ei ole järkeä hukata omaa asiakkaiden aikaa turhilla kohdekäynneillä. Samalla pääsee eroon näytöissä kiertävistä renkaiden potkijoista.

2. Kiinteistöjen etsijät ovat jo netissä

Meille Y-sukupolven äidin pikku diginatiiveille internet on jo se ainut työkalu, mutta myös vanhemmat sukupolvet osaavat näpytellä iPadia. Yli 90% asuntojen ostajista etsivät unelmakotiaan ensisijaisesti internetistä. Eikä mikään ihme, sillä suurin osa jokapäiväisestä elämästämme tapahtuu erilaisten päätelaitteiden ääressä.

Jos ei ymmärrä asiakkaan tiedonhakuprosessia, on vaikea uskoa kaupanteonkaan onnistuvan menestyksekkäästi. Potentiaaliset ostajat kaivetaan nykyään internetistä, joten miksi kuluttaa aikaa ja rahaa sinne missä ostajat eivät ole? Tutkimustenkin mukaan asunnon saa myytyä 20 kertaa todennäköisemmin internetin kautta kuin luottamalla ainoastaan printtimedian tehoon.

3. Mediat mahdollistavat enemmän

Internet ja päätelaitteet ovat viimeisten vuosien varrella kehittyneet hurjaa vauhtia. Lisäksi jatkuvasti kasvava laajakaistan nopeus on tuonut uusia mahdollisuuksia eri medioiden hyödyntämiseen. Videot ovat markkinoinnin uusi musta, 3D-teknologiat ovat tulleet jäädäkseen ja virtuaalitodellisuus on tullut jo yksittäisen kuluttajan saataville.

Murros on näkynyt viime aikoina myös kiinteistöjen markkinoinnissa. Kiinteistövideoiden määrä kasvaa jatkuvasti, 3D-tilaesittelyt tekevät läpimurtoaan ja 3D-visualisointien kustannustasossa ollaan tultu reippaasti alas teknologian kehityksen myötä. Eri ratkaisuja yhdistelemällä asiakas saa aikaisempaa kokonaisvaltaisemman tietopaketin markkinoitavasta kohteesta jo ennen sen näkemistä. Ja mikä houkuttelisikaan ostajaa paremmin paikalle, kuin jo valmiiksi herännyt innostus?

Aloita kiinteistömarkkinoinnin siirtäminen internetiin ottamalla meihin yhteyttä

Kirjoitus on julkaistu alunperin Kiinteistöuutisten kumppaniblogissa


Markkinointiratkaisujemme avulla kohteesi menestyy paremmin. Sinä säästät aikaa, vaivaa ja etenkin euroja, kun kauppa käy nopeampaa.

Haluatko kuulla lisää, mitä voimme tarjota?