Bo Business | Artikkelit

3D:n lyhyt oppimäärä rakennus- ja kiinteistöalalle

3D-ratkaisuja on olemassa useita ja niitä tuntuukin ilmestyvän markkinoille jatkuvalla syötöllä. Internetin teknologiat ovat vuosien varrella kehittyneet ja jatkuvasti kasvava laajakaistan nopeus tuo 3D-teknologialla toteutetut ratkaisut kaikkien saataville. Kehittyneimmät ratkaisut toimivatkin suoraan selaimessa ja myös kaikilla päätelaitteilla (tietokone, tabletti, älypuhelin).

Rakennus- ja kiinteistöala on jo pitkään toiminut 3D-mallien suurkuluttajana, sillä rakennuksen havainnollistaminen asiakkaille on ensiarvoisen tärkeää. Osto- tai sijoituspäätöksiä tehdään jo aikaisessa vaiheessa, paljon ennen projektin valmistumista ja kukapa haluaisi ostaa ”sikaa säkissä”. Kuten sanottua, ratkaisuja on useita ja kokemuksemme mukaan niiden runsaus saattaa aiheuttaa sekaannuksia ja herättää kysymyksiä. Siksi haluammekin nyt hieman avata 3D:n keskeisintä termistöä.


3D termit tutuksi

1. 3D-virtuaaliesittely

3D-virtuaaliesittely tai 3D-tilaesittely on viimeisintä teknologiaa, jossa Matterport syvyyskameralla kuvattuun 3D-dataan yhdistetään valokuvantarkat tekstuurit. Lopputuloksena syntyy valokuvantarkka ympäristö, jonka taustalla toimii 3D-malli, jossa voi liikkua vapaasti. 3D-tilaesittely näyttää kuvattavan kohteen täsmälleen sellaisena kuin se on, joten kokemus on lähellä todellista vierailua kohteessa. Kiinteistössä navigoiminen onnistuu joko automaattisesti luodun ”3D-nukkekotimallin” tai 2D-pohjakuvan perusteella.

3D-tilaesittelyn kuvaukseen käytetään siihen kehitettyä uniikkia laitteistoa. Kohteen kuvaamiseen kuluu noin 1-4 tuntia, riippuen tilan koosta. Kun malli on kuvattu, se editoidaan, jonka jälkeen materiaali on valmis käytettäväksi yleensä jo samana iltana.

3D-tilaesittely sopii käytettäväksi kaikkiin jo olemassa oleviin tiloihin, kuten vaikkapa asuntoihin, toimitiloihin tai tapahtumatiloihin. Sen hintaluokka on sama kuin ammattilaisten ottamissa valokuvissa. 3D-tilaesittelyn avulla katsoja pääsee aistimaan tilan tunnelman aivan eri tavalla kun vain valokuvia katselemalla.

2. 3D-mallinnus

3D-mallinnuksen avulla tilasta saadaan luotua teknisten piirustusten avulla 3D-visualisointeja 360 asteen visualisointeja, 3D-pohjakuvia tai vaikka 3D-animaatiovideoja. 3D-mallinnuksella tarkoitetaan siis tekniikkaa, jossa tietokoneella rakennettuun malliin luodaan tekstuureja ja materiaaleja, joilla jäljitellään tilan todellisia pintoja. 3D mallinnus voidaan tehdä uudiskohteesta, remonttikohteesta tai esimerkiksi vuokrattavasta toimistokerroksesta. 3D -mallinnuksen avulla voidaan havainnollistaa lähes mitä tahansa asunto- ja toimistokohteista ravintoloihin ja tapahtumatiloihin.

3D-mallinnus voidaan viedä hyvin tarkalle tasolle, mutta markkinoinnin tavoitteet on mahdollista saavuttaa myös pelkistetymmälläkin mallilla. Mallinnuksen tarkkuustaso vaikuttaa suoraan tarvittuun työmäärään, joten yksittäisen mallin luomiseen voi kulua kahdesta vuorokaudesta aina kuukauteen.

3D-mallinnus on erityisesti uudiskohteiden markkinointiin ja toimistotilojen fit-out suunnitteluun soveltuva ratkaisu, jonka avulla rakentamaton tila on mahdollista havainnollistaa tavalla johon kaksiulotteiset piirustukset tai valokuvat eivät kykene.

Katso kaikki 3D-mallinnuksen tuotteemme täältä.

3. 3D-visualisointi

Valokuvantarkasti mallinnetut staattiset visualisointikuvat rakennuksesta ja sen tiloista ovat keskeinen osa kiinteistöjen markkinointia. Kuvagalleriassamme on huikeita esimerkkejä tekemistämme 3D-visualisoinneista. Visualisointikuvat voidaan luoda teknisten piirustusten pohjalta jo kohteen suunnitteluvaiheessa, joten kuvien käytön elinkaari kestää aina ennakkomarkkinoinnista kohteen luovutukseen asti.

Visualisointiprosessissa kohteesta luodaan kolmiulotteinen malli johon lisätään autenttiset materiaalit, tekstuurit, kalusteet ja valaistusolosuhteet. Tietokonepeleistä ja animaatioista tuttu renderöintiteknologia on kehittynyt niin tarkaksi, ettei visualisointikuvia usein edes erota todellisista valokuvista.

Laadukkaiden visualisointien mallinnus ja renderöinti vaatii käsityötä sekä ymmärrystä markkinoinnin tarpeista ja tavoitteista. Kohteen suunnitteluasteesta ja toivotusta tarkkuustasosta riippuen yksittäisen visualisoinnin laatiminen vie noin 3-4 viikkoa.

Karkeasti ottaen visualisoinnit voidaan jakaa sisävisualisointeihin ja ulkovisualisointeihin. Sisävisualisoinnit laaditaan esimerkiksi rakenteilla olevan kerrostalon yksittäisestä asunnosta tai vaikkapa yhteistilasta. Ulkovisualisoinnissa taas havainnollistetaan esimerkiksi piha-aluetta, julkisivuja tai rakennuksen ympäristöä. Visualisoinnin tavoitteena on luoda tarkasti todellista valmista kohdetta vastaava havainnekuva. Pelkästään teknisesti tarkka toteutus ei kuitenkaan riitä onnistuneeseen markkinointiin. Erityisesti sisätiloissa on tärkeää kiinnittää huomiota myyvään sisustussuunnitteluun ja tunnelman luomiseen.


Markkinointiratkaisujemme avulla kohteesi menestyy paremmin. Sinä säästät aikaa, vaivaa ja etenkin euroja, kun kauppa käy nopeampaa.

Haluatko kuulla lisää, mitä voimme tarjota?